סוגרים את השמיים: כי אם אין טיסות לפחות נצפה בסרטוני בטיחות בטיסות

סרטוני! בטיחות! של טיסות!
פוסט חדש בבלוג בנושא ממש לא מיותר וספציפי.


הקדמה שמותר לדלג עליה: פוסט שיושב אצלי בראש מאז הסגר הראשון וסוף סוף הגיע זמנו לעבור לעולם הפיזי.
פוסט שרציתי לכתוב כבר מזמן, אבל שילוב של עצלנות, דחיינות וחוסר אנרגיה בגלל הקורונה הביא לכך שאני מעלה אותו לפה רק בתחילת הסגר השלישי.
עוד משהו שדחף אותי לכתוב זה קמפיין מימון ההמונים של מוסללה, אחת התשורות היתה סדנה איתי -"פינוקי יוטיוב – שעת אסקפיזם שמורכבת מסרטונים מיוחדים שלא תמצאו לבד". תמיד מפתיע ומשמח אותי כשאנשים מוכנים לשלם כסף אמיתי כדי לראות איתי סרטוני יוטיוב ביזאריים.
אחרי שהעברתי מפגש של שעה על סרטוני בטיחות וכבר סידרתי לעצמי את המידע, היה כבר קל להעביר את זה לטקסט.

מה הולך להיות כאן? רצף של סרטוני בטיחות בטיסות. סרטונים מפתיעים, משונים ומיוחדים ממגוון מדינות. אולי סרטוני בטיחות נשמע לכם משעמם ותחום מאד ספציפי אז נכון, אבל יש כמה דברים יפהפיים שמצאתי.

הקדמה היסטורית – איך כל הסרטונים האלה התחילו בכלל? על פי חוקי "הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית" כל חברות הטיסה מחויבות להעביר לנוסעים הדרכה בטיחותית למקרה אסון. הסבר בטיחותי שיכלול נושאים שונים – מה עושים במקרה של התרסקות, איך לתפעל את מסיכות החמצן ועוד. אפשר להעביר את ההדרכה באמצעות הדגמה חיה, אודיו או סרטון.
והנה הבעיה – אם אני קורא את מה שכתבתי ומשתעמם אז חברות התעופה צריכות להעביר את זה ועוד לגרום לכם להתעניין ולזכור את זה במקרה של מצב אמת.
איך לעזאזל עושים את זה? פה נכנסים הסרטונים לתמונה.
עד שנות ה-80 ההדרכות התבססו על דיילות ופנטומימה אבל ברגע שהיה אפשר, הכל עבר לסרטונים. בהתחלה אלה היו סרטונים אינפורמטיביים אבל בהמשך הם הפכו למפלצת, מופע אור וזיקוקים כשכל חברת תעופה מנסה לגבור על האחרות בקרב היצירתי.

מחשבות בעקבות הסרטונים:
* מעבר ממידע לבידור: בהתחלה תפקיד הסרטונים היה לשרת את התוכן ולהעביר את המידע בצורה צבעונית יותר מהסבר פרונטלי. אבל ככל שעוברות השנים הסרטונים כבר עומדים בפני עצמם, נעשים מתוחכמים יותר והתפקיד שלהם השתנה. לא רק מידע אלא גם בידור. לפעמים נראה שהמידע משרת את הסרטון ולא ההפך.
* סרטונים למתחילים ומתקדמים: קשה לעשות סרטוני בטיחות, הם צריכים לפנות למי שזאת פעם ראשונה שלו בטיסה אבל גם לעניין את מי שראה עשרות סרטונים כאלו וכבר משתעמם. תפקיד לא פשוט.
* טכניקות לשימור הקשב: בטיחות זה משעמם ויש כל מיני דרכים לשמור על הקשב של הצופה – שימוש בסלבס, הומור, אנימציה, מוזיקה ועוד. ואם בטיחות זה משעמם אז לשתף במגוון סרטוני טיסה זה עוד יותר מסובך. לא רציתי שתברחו לי אז בחרתי סרטונים מיוחדים במיוחד ואם אתם משתעממים בכל זאת, עברו לסרטון הבא.
* הפחד מהמוות: תובנה רוחנית מטאפיזית. השעמום שתוקף אותנו כשאנחנו רואים עוד אחד מסרטוני הבטיחות הרגילים יחד עם הרצון לבדר אותנו בסרטונים צבעוניים ומשעשעים מסתירים את הסיבה להוראות הבטיחות. בסופו של דבר לעלות על פחית מתכת עם כנפיים זה מ פ ח י ד. כמו הרבה פעולות אנושיות, אנחנו מצליחים להסיח את דעתנו מהתהום הזאת בעזרת התעלמות או התעסקות בדברים אחרים.

** רוצים לצפות בכל הסרטונים כולל סרטוני בונוס? הכנתי פלייליסט במיוחד בשבילכם. לחצו כאן ותראו ישועות.

*** הערה אחרונה לפני שמתחילים: הנה סרטון מ1988 של חברת פאן אם, סרטון קלאסי כדי ליישר קו לגבי הנושא וכמובן אי אפשר בלי סרטון של אל-על עם הפנתר הורוד שעושה את זה טוב יותר (שימו לב להוראות העישון ב1:23, נא לעשן רק באזור המיועד לכך. הזיה).

רוקדים כל הדרך לבטיחות – פותחים עם סרטון של וירג'ין אמריקה מ-2013, חברת תעופה עם סרטונים מעולים. מה יש לנו כאן? מוזיקה סוחפת וקליטה, הומור משעשע וציניות מודעת לעצמה (לכל אלה שחוגרים חגורה בפעם הראשונה בחייהם). חמוד וקליל.
כמובן שברגע שיש משהו כזה כולם מקבלים השראה/מעתיקים והנה סרטון באותו סגנון של אל-על אבל עשוי פחות טוב. המממ השורות לא כל כך מתחרזות.
זה מזכיר לי שלא התייחסתי לנושא השפה – דיילת שעושה פנטומימה זה מובן בכל השפות, סרטונים אמריקאיים מדגימים באנגלית ובשאר העולם בדרך כלל נותנים שורה אחת בשפת המקום ועוד שורה באנגלית. רק באל-על מתעקשים לצלם שני סרטונים – סרטון בעברית וסרטון באנגלית. לא מבין את ההתעקשות.

משתמשים ביתרונות הטבעיים: במהלך התחקיר שלי בנושא, תמיד הגעתי לסרטון הזה בתור הדוגמה לאיך לעשות את זה טוב – אפילו השם שלו מעולה "סרטון הבטיחות האפי ביותר שנעשה מעולם". אייר ניו-זילנד עשו עבודה מדהימה עם הרכיבה על שר הטבעות. שלושת הסרטים של שר הטבעות צולמו בניו-זילנד וזאת דרך מעולה להראות את היופי של המקום יחד עם שימוש בסרטים הפופולריים ובשחקנים המוכרים. שימו לב לקפיצת באנג'י, חמוד.,

אסתטיקה יפנית: הסרטון הכי יפה שראיתי וזה נראה כמו הצגת תיאטרון יפנית מסורתית.
לפני שנה טיילתי ביפן וזה הסרטון שהוקרן בטיסה. לא יכולתי להוריד את העיניים מהמסך ומבחינתי אפשר להרחיב את הסרטון לסרט באורך מלא. דיוק בפרטים, אסתטיקה מעוררת התפעלות ודמויות תיאטרון מסורתיות גורמות לי להרגיש בסוף הסרטון שלמדתי משהו על התרבות של המדינה אליה אני מגיע. והם היחידים שטורחים להזהיר מפני עצירה לצילומים תוך כדי יציאת חירום. לכו תבינו יפנים.
בסרטון של מאחורי הקלעים תוכלו לראות איך הם לקחו את ההפקה ברצינות, כולל הענקת פרחים לשחקנים ב-2:04. היפנים לקחו את זה ברצינות יתירה.

הומור בריטי משובח: ומהרצינות היפנית להומור הבריטי. סרטון על יצירת סרטון של בטיחות בטיסה תוך שילוב סלבס בריטים. גם כאן אני מרגיש שהבנתי משהו על התרבות של המדינה אליה אני מגיע, אבל בכיוון אחר.
סדרה של שלושה סרטונים שעל הדרך גם מתרימים למטרה טובה.
אל תפספסו את רואן אטקינסון בסוף הסרטון.

מי העתיק ממי? בצד הימני סרטון של טורקיש איירליינז בכיכובו של זאק קינג, כוכב סרטונים שמתמחה במה שנקרא "אחיזת עיניים דיגיטלית". סוג של קוסם שעושה טריקים באמצעות שימוש בעריכת וידאו. בצד השמאלי סרטון של אל-על עם אמן החושים הישראלי ליאור סושרד. אחרי שרואים את הסרטון הטורקי עם הנונשלנטיות של קינג, קצת מביך לראות את "אמן החושים" הדרמטי שלנו.

אם אתם כבר נרדמים לפחות נעשה מזה סרטון: וירג'ין הבינו את הרעיון, אם אתם הולכים להירדם בסרטון אז בואו ניצור מזה. סרטון נרטיבי שמתחיל בנמנום ובחוסר הקשבה להוראות הבטיחות וממשיך לרצף סצינות חלום שלכל אחת מהן נכנסת הוראת בטיחות אחרת. מבחינה אמנותית זה מבריק, מבחינת הוראות בטיחות, לא בטוח שזה יעיל. שימו לב שזה הסרטון היחיד שלא רואים בו את המרחב של המטוס אלא מקומות אחרים.

סרטון שאי אפשר להכניס לפלייליסט: מתברר שסרטונים שמסומנים כמיועדים לילדים, אי אפשר לצרף לפלייליסטים. אז זה סרטון שלא נמצא בפלייליסט שהכנתי אבל עדיין שווה לראות אותו. סרטון אנימציה סיני עם סיפור מסגרת מוזר שבו שני נבלים מנסים לפגוע בילדים.

אמת לפרצוף: סרטון מעולה שאני לא יודע אם הוא באמת שודר אי פעם באמת. ישבתי מרותק למסך בהאזנת שיא. אחרי כל הסרטונים המיוחדים והמשעשעים, הנה האמת עצמה. תקשיבו כדי שיהיה לכם סיכוי לחיות.

ונסיים בסרטון ארוך ומוזר. אל תרגישו חובה לראות את כולו.
זה סרטון של חמש שעות ו-45 דקות שמשלב את כל הדברים הרעים שיש בלהיות עם הרבה אנשים במרחב צפוף בלי יכולת לברוח – ילדים שבועטים לך בכיסא, תינוקות צורחים ושעמום מתמשך. אה…והכל עם בובות ראווה במקום אנשים אמיתיים.
אורך הסרטו מדמה את אורך הטיסה האמיתי מנמל התעופה ניוארק ליברטי בניו ג'רזי ועד לסן פרנסיסקו. הסרטון הוא של חברה פיקטיבית בשם Blah Airlines. ויש להם אפילו אתר. הסרטון הוא פרסומת קצת מוזרה של חברת וירג'ין כי בסוף "יש דרך טובה יותר לטוס".
בונוס לאלו שמחזיקים מעמד – ב 2:05:29 הקברניט מסביר בכריזה איך לשחק "אבן נייר ומספריים".


כתיבת תגובה