מA-HA עד עומר (ו)אדם – ההיסטוריה של הקליפים המילוליים

לרגל הגעתה לארץ של להקת הפופ הנורווגית A-HA, ומכיוון שהשיר שלהם הוא השיר המילולי (literal version) הראשון, אנצל את ההזדמנות לעסוק בהיסטוריה של הקליפים המילוליים. אה…ורמז מטרים, מי שמחמם אותם הוא אדם.

מכירים את השיר המפורסם של A-HA "קח אותי" (Take on Me בלע"ז)? הוא יצא בשנת 1985 וזכה לתהילת עולם. השיר הגיע לראש מצעדי הפזמונים והקליפ שצולם בטכנולוגית הRotoscoping החדשנית לאותה תקופה זכה ב6 פרסי MTV. למי ששואל Rotoscoping זה שילוב של הנפשה ולייב אקשן. זה הקליפ שבזכותו הלהקה התפרסמה ובגדול הוא מגולל את סיפור אהבתם של גבר החי בתוך חוברת קומיקס לבין נערה אמתית. הבחורה נכנסת לתוך הקומיקס וכשאהובה נקלע לקטטה הוא מבריח אותה אל מחוץ לפריים ובסופו של דבר זוכה אף הוא להיגאל ולהפוך לילד אמתי.

הקליפ הפופולרי זכה לקאברים ופרודיות, אבל הגרסה המקורית ביותר יצאה בשנת 2008 והחליפה את מילות השיר בתיאור של המתרחש באותו רגע. הנה הגרסה המילולית:

והגרסה המקורית להשוואה:

מרגע שיצא הקליפ המילולי, הרשת הוצפה בקליפים כאלו. זאת דרך קלה וזולה לצחוק על קליפים מפורסמים. מעין ארס-פואטיקה לעניים. פשוט אומרים בקול את מה שמתרחש בקליפ. אפשר לנסות את זה גם על טקסט כתוב: "והנה אני כותב על קליפים מילוליים, תוך כדי משתמש באותה הטכניקה בתוך הפוסט ומיד אקשר לעוד קליפ מעניין", המממ פחות מוצלח כשזה לא רוכב על איזשהו טקסט אחר מוכר.

הנה קליפ מילולי אחר, אני חושב שהוא אחל הטובים. (ובגלל שאני לא יכול להתאפק הנה גם כמה קאברים גרועים לשיר שהתחיל את הכל. החליל. האוטומטון. גרסת הריצה המוזרה).

גם לארץ הקודש הגיע הטרנד האמריקאי. הראשון היה הקליפ לשיר של משינה "בדרך אל הים":

ואחריו היו תותים של אתניקס, חלליות של ברי ואפילו הופה של עומר אדם. לרוב הקאברים האיכותיים אחראי נתן סבן, תסריטאי ומדריך צילום תל אביבי (תודה נתן!). קיימת כמובן גם התופעה שמיד אחרי שיר חדש של אמן פופולרי יוצאות גרסאות פרודיות וגם כמובן מילוליות. אבל בגלל שהם לא משהו, אשאיר לכם את מלאכת החיפוש

סגירת המעגל, ורגע לפני שנגמר לו הפוסט, מתקשרת לאדם. חיים כהן, הלא הוא אדם שלנו, התחיל את דרכו כרקדן וזמר ליווי ליזהר כהן בשיר "עולה עולה" (הוא הרקדן בתלבושת הפאואר ריינג'רס הצהובה). בהמשך עבר לצרפת ופעל תחת השם "כריס לייף", אך לשמחתנו חזר לארץ והחליף את שם הבמה ל"אדם". כאן הפך לאליל נוער וסמל מין. הוא גם יצא מהארון, שיחק ב"פלאי קלעים" יחד עם צחי נוי ודפנה דקל ולאחרונה שוחרר מבית החולים אחרי אשפוז ארוך. כל זה חשוב רק בגלל שלאדם יש את אחד מהקליפים המילוליים המוצלחים! הקליפ מבוסס על השיר "אין מוצא":

זהו, נגמר ועכשיו לקצת עובדות בונוס:

  • שם הלהקה נבחר מכיוון שהוא קליט וקצר ובכל השפות משמעותו דומה.
  • השיר Take on Me יצא בהתחלה בגרסה חיוורת בשם Lesson one,תוכלו לראות שהקליפ כולל רקע כחול ושחקנית שעושה גלגלונים. כשזה לא הצליח הם שדרגו את זה לשיר שאנחנו מכירים. (תודה לקבוצת הפייסבוק "מעריצי A-HA בישראל" על התיקון)
  • בקליפ השני של הלהקה The Sun Always Shines on T.V, רואים בתחילת הקטע את גבר הקומיקס נפרד מאהובתו. האם כך הסתיים לו סיפור האהבה?
  • פרסומת לפולקסווגן שמבוססת על הקליפ

2 תגובות בנושא “מA-HA עד עומר (ו)אדם – ההיסטוריה של הקליפים המילוליים

כתיבת תגובה